Fick en förfrågan angående breddad rekrytering på BTH. En ny plan ska formuleras för hur vi ska göra 2008-12. ”Breddad rekrytering”, smaka på orden. Breddad i förhållande till vad? Och varför? Inom gestaltande verksamhet är sanningen den att en mottagare aldrig kan ha fel (Med gestaltning menar jag att väcka och upprätthålla intresset hos en mottagare). Alltså är det väl en självklarhet att de som kommer till oss, gör det för att de vill. Om ingen kommer, beror det på att ingen vill.
Det jag menar är att all rekrytering i grunden handlar om pedagogiskt utvecklingsarbete. Alltså skrev jag som svar på frågan:
Mina synpunkter grundar sig på våra erfarenheter så här långt: Jag skriver ur hjärtat, så du får stryka och mildra efter eget gottfinnande.
Bakgrunden till våra erfarenheter bygger ett långsiktigt arbete och på följande hypoteser som vi understundom får bekräftade i våra utbildningar:Starka värderingsförskjutningar för dem som är födda på 80- och 90-talet i förhållande till tidigare studentgenerationer, inte minst när det gäller deras förhållande till teknik, lärande och kunskap.
* En tekniker är inte längre en hjälte som på 60-70-talen. Tvärtom är inte minst den digitala tekniken så inbäddad i vår kultur att den blivit ”osynlig”. Dock finns ett starkt växande intresse för att utforska tillämpningar av teknik, inte minst för kommunikation. Detta intresse är inte könsbundet. Alltså bör utbildningsfokus ligga på applikationsnivå, inte på teknik som egenvärde.
* Undvika att uppmuntra konsumentbeteende när det gäller kunskap. Studenters erfarenheter av egen kunskapsbildning och eget lärande har grundlagts i en ungdomsskola som alltmer krackelerar inifrån p g a att den inte kan möta unga människors behov av att finna sina egna kunskapsvägar. Högskolan behöver alltså finna former för ett individuellt, handledarlett lärande som skapar mening för den enskilde studenten. Paradoxalt nog fungerar det ofta bäst i grupp. Individers kunskapsbehov blir synliga först när de får spegla sig i andra. Detta behov är inte könsbundet.
* Sammanhang och nytta. Fokusera på sammanhållna utbildningar, så att studenterna kan förstå i sin egen kunskapsutveckling och kunna börja drömma om vad den kan leda till. Detta är inte könsbundet.
Alternativt urval kan vara ett sätt att förstärka och bekräfta studenternas utbildningsval. Vi har valt att i första hand inte använda urvalet som ett sätt att välja ut en elit, utan att ge de sökande möjligheter göra medvetna val. Fokus i urvalsprocessen ligger på färdigheter som i sig breddar en traditionell rekrytering – den sökandes motivation, kreativitet, verbala och ickeverbala förmåga, förmåga att relatera sina styrkor och svagheter till sig själv och andra människor m m.