Inspärrningens estetik

Anders (vår speldesignguru) och jag pratar om Michel Foucault. Eller snarare om hans civilisationskritik. I en artikel skriver Gilles Deleuze om Foucaults begrepp inspärringssamhällen vars uppgift var att uppfostra människor till goda medborgare:

Individen upphör inte att passera från en sluten miljö till en annan, var och en med sina egna lagar: först familjen, sedan skolan (”du är inte längre hemma”), sedan kasernen (”du är inte längre i skolan”), därpå fabriken, från tid till annan sjukhuset, kanske fängelset, som är inspärringsmiljön par excellence.

I den kris som inspärringssamhällena upplevde under 1960-70-talen avlöstes de av kontrollsamhällen med andra styrmekanismer.

Dock, det Anders och jag pratade om var att spelvärldar i mycket påminner om inspärringssamhällen – tydligt definierade sociala ytor där samvaro och utveckling styrs av ytterst väldefinierade och icke förhandlingsbara regler.

Alltså, våra studenter (och lärare) som spelar, väljer att befinna sig i världar som var aktuella på 1700- och 1800-talet och vars viktigaste kännetecken är reglering, konkurrens och disciplin. Eftersom de inte längre finns i den verkliga världen, så utvecklas de istället virtuellt.

Min fråga blir då: Hur upprätthåller vi ett pedagogiskt förhållningssätt som vilar på inspärrningssamhällets motsats?

En reaktion till “Inspärrningens estetik

  1. Jag märker detsamma när jag funderar på vad tex Fotografi är. Regelverket inom de foto-communities som finns på Internet fungerar på många sätt som en kontrollerande instans, eller till och institution. Men när det gäller bild-estetik så knakar det i fogarna. Teknikens möjligheter gör att institutionernas gränser hela tiden förskjuts. Gränserna mella fotografi och andra sorters bildkonst blir mer och mer transparenta.

Lämna ett svar