Byt ut reklam mot gestaltning

Nina Åkestam, denna kloka copywriter på Garbergs, skriver om vad hon tycker webben är och inte är. Hon gör det i dagens Resumé i form av nyårslöften eller överlevnadskit. Jag hoppar över de tre första:

4. Jag lovar att aldrig förväxla webb med banner. Webben är inget medium, det är en infrastruktur där allt (nästan) är möjligt. Att säga att webb är samma sak som banner och kampanjsajter är som att säga att världen är gjord av annonser. Och inget ont om annonser, men jag är glad att det finns till exempel smågodis också.

Om det femte nyårslöftet tänkte jag så här. Byt ut mina kunders varumärken mot mina mottagares upplevelser och reklam mot gestaltning, så börjar vi snacka business.

5. Jag lovar att se till att mina kunders varumärken applåderar sin publik. Mary Lee Sjönell sade en briljant sak när hon föreläste under Eurobest. Hon konstaterade att Barack Obama vann eftersom han gav sin publik applåder varje gång han höll tal (och därför fick han applåder tillbaka). Att göra bra reklam är att skapa en scen där varumärken kan stå och ge sin publik applåder. Det ska jag kämpa med.

Tack Nina Åkestam!

3 reaktioner till “Byt ut reklam mot gestaltning

Lämna ett svar